
KA2: En dyptgående introduksjon til den norske musikkduoen
Av: Roger Pettersen | Dato: 3. mai 2025
Medlemmene og dere opprinnelse
KA2 er en norsk musikkduo fra Bergen som dukket opp i 2018 . Duoen består av Didrik Thulin og Sondre Alvestad – sistnevnte er bedre kjent som EDM-artisten Sonny Alven . Navnet KA2 uttales som “Kato”, og prosjektet ble startet i stuen hjemme hos Alvestad da de to vennene ønsket å lage musikk på norsk for kompisgjengen sin . I starten opptrådte de med masker for å holde fokus på musikken framfor personene bak , og det eneste hintet publikum fikk om identiteten deres var sangtekster på tydelig bergensdialekt . Konseptet KA2 utviklet seg raskt til et lekent alter ego for duoen – de omtalte seg spøkefullt som “hele Norges tjommi” (slang for kompis) i promoteringen av prosjektet .

Duoen KA2 avbildet i et promobilde. Didrik Thulin og Sondre Alvestad fra Bergen startet KA2 i 2018 med et mål om å skape noe nytt på norsk for vennene sine
Allerede før KA2-prosjektet hadde de to medlemmene fartstid i musikkbransjen. Alvestad (Sonny Alven) hadde slått gjennom i EDM-miljøet med låter som “Our Youth” som ble Spellemann-nominert til Årets låt i 2015 . Thulin hadde jobbet som låtskriver og DJ bak kulissene i flere år . Med KA2 ønsket duoen å bryte mønstre og “skape noe annerledes” ved å gå over til norskspråklig musikk . Denne satsningen viste seg vellykket – kort tid etter oppstarten var KA2 allerede blitt listet på NRK P3 med sine første låter, og de fikk spillejobber som oppvarmingsartister for etablerte navn som Lemaitre .
Musikalsk stil og utvikling
KA2 har en eklektisk musikalsk stil der de blander elementer fra pop, elektronika og indie. Duoen beskriver selv musikken sin som “elektronisk klubbmusikk med svevende tekster” . De henter inspirasjon fra psykedelisk rock kombinert med deilige elektroniske klubb-beats , noe som gir låtene deres et unikt preg. Låtene har ofte et drivende elektronisk fundament (inspirert av house/EDM), mens melodiene kan være myke og pop-orienterte. Resultatet er en særpreget blanding av “svevende pop og hard elektronisk musikk”, slik de selv har omtalt det, som treffer en nerve hos publikum .
Tekstene til KA2 er personlige, ujålete og til tider provoserende ærlige. Duoen synger utelukkende på bergensk dialekt, og tematikken kretser rundt ungdommelig frihetsfølelse, festing og hverdagens eskapader. Som Thulin har uttalt: “Tekstene er ekte og ærlige, det er dop og damer, det er frihet” . Samtidig finnes det også sårbarhet og ettertenksomhet i låtmaterialet. For eksempel beskrev KA2 singelen “Grenser” (2024) som “den perfekte pilse-i-parken-låten som gir oss både melankolsk ettertenksomhet, og samtidig frisk ny iver etter å oppleve alt livet har å tilby”, hvor de søker balansen i en verden full av fristelser og utfordringer . Denne balansen mellom det utsvevende bohemlivet og et snev av alvor går igjen i duoens låtkatalog.
Produksjonsmessig har KA2 utviklet seg fra en lo-fi DIY-sound i oppstarten til en etter hvert mer polert og mangfoldig produksjon. De tidligste sporene bar preg av å være lekne hjemmeopptak, men med tiden har de involvert flere musikere og produsenter. Blant annet har de samarbeidet med bergensprodusenten Matias Tellez på instrumentering . Lydbildet kan veksle mellom varme, psykedeliske klangtepper og tunge bassdrevne partier beregnet for dansegulvet. Denne dynamikken – å kombinere drømmende stemninger med energiske drops – har blitt et kjennetegn for KA2s musikalske utvikling.

Det visuelle universet til KA2 er like fargerikt som musikken. Duoens estetikk blander psykedeliske elementer og klubbkultur, her illustrert ved et av deres promobilder
Gjennom sin karriere har KA2 vist en vilje til sjangerblanding og eksperimentering. De hopper uanstrengt mellom sjangre: Én låt kan være en ren indiepop-perle med akustiske elementer, mens neste spor er en elektronisk klubb-banger. Fellesnevneren er at det alltid låter umiskjennelig KA2 – takket være deres bergenske vokal, hooks du husker, og en dose humor midt oppi det hele. Denne stilistiske lekenheten har gjort at duoen appellerer bredt, fra pop-lyttere til EDM-fans, og har gitt dem spillerom til å utvikle seg uten å bli satt i bås.
Utgivelser og mottakelse
Til tross for at KA2 kun har vært aktive siden 2018, har de en rekke utgivelser bak seg og oppnådd imponerende respons fra både publikum og bransje. Duoen var produktive fra start: allerede de første par årene kom det en strøm av singler som “Mer og mer på tur” (debutsingelen i 2018) , “En til”, “Med lighteren” og “Tror du at han bryr seg”. Flere av disse ble umiddelbart plukket opp av radio – faktisk ble tre av deres aller første fem låter listet på NRK P3, et tydelig tegn på at musikken fenget . Låten “En til” utmerket seg med over en million strømminger på kun to måneder etter utgivelse , noe som befestet KA2s posisjon som et av de mest spennende nye navnene på den norske musikkscenen.
I 2019 samarbeidet KA2 med de svenske popstjernene Benjamin Ingrosso og Felix Sandman om singelen “Tror du at han bryr seg”, en norsk versjon av svenskenes hit “Tror du att han bryr sig”. Dette ga duoen eksponering utenfor Norge og viste at de kunne hevde seg i skandinavisk pop-sammenheng. Året etter fortsatte de å slippe singler jevnt og trutt, og i 2021 kom “I natt” – en duett med bergensartisten Gabrielle. “I natt” kombinerte KA2s elektroniske sound med Gabrielles popteft, og ble en radioslager som ytterligere økte duoens gjennomslag.Høsten 2022 slapp KA2 sitt første fullengde album, Evig Eventyr, utgitt på deres egen label Tjommi Records i samarbeid med Universal Music . Albumet inneholdt 13 spor, blant annet singlene “Stjal du hjertet mitt”, “Savner deg”, “Bare bli elsket” og “Knuser”. Evig Eventyr ble møtt med betydelig buzz i musikkmiljøet – ifølge Gaffa skapte albumet “en massiv hype” rundt duoen . Utgivelsen førte KA2 ut på en omfattende turné, der de spilte for fulle hus på klubber rundt om i Norge og også gjorde suksess i utlandet . Albumet demonstrerte at KA2 kunne levere et helhetlig verk som stod til forventningene bygget opp gjennom singlene.
I 2023–2024 fortsatte KA2 suksessen med nye låter. De gav ut fengende singler som “Tilbake til” og “Grenser” (begge i 2024), som ble beskrevet som sommerlige poplåter med silkemyk vokal og groovy basslinjer . Disse utgivelsene viste at KA2 beholdt grepet om hit-formelen samtidig som de modnet ytterligere i sounden. Høsten 2024 la duoen ut på “Pust inn, pust ut”–turneen, oppkalt etter et nytt prosjekt. “Pust inn, pust ut” er både en singel og en konseptuell EP som kom ut i 2024, og markerer et slags kapittel to etter debutalbumet. Turneen bar frukter i form av utsolgte klubbkonserter over hele landet – nok en indikator på duoens sterke standing. Per 2025 har KA2 oppnådd over 50 millioner streams på Spotify , og de arbeider med nytt materiale forventet i løpet av 2025 .
Konserter og sceneprofil
KA2 har bygget et solid rykte som et forrykende liveband. Til tross for duo-formatet, leverer de konserter fulle av liv, energi og visuelle effekter. Fra starten av karrieren la de vekt på konsept og mystikk – de første showene opptrådte de som nevnt med masker, noe som skapte nysgjerrighet rundt “Hvem faen er KA2?” . Etter hvert som identitetene ble kjent, har fokuset ligget på å gi publikum en helhetlig opplevelse hvor musikken, personligheten og det visuelle smelter sammen.
KA2 er kjent for ekstravagante og fargerike sceneshow med psykedeliske elementer . På scenen kler de seg ofte i spreke farger og bruker kreative lyssettinger, animasjoner og rekvisitter for å bygge sitt eget lille univers. Publikum trekkes inn i KA2-land – et sted der det eneste budskapet er å spre kjærlighet og god stemning . Duoen har uttalt at de ønsker at konsertene skal være en reise for publikum, både visuelt og musikalsk, og de legger opp til at det skal bli “vilt og gøy” hver gang .
Denne satsingen på show har båret frukter: KA2 har på kort tid spilt på flere av Norges største festivaler, blant annet Bergenfest, Neon, Slottsfjell og Findings . De har også vært headliner på klubbturneer hvor billettene har revet bort. For eksempel resulterte Evig Eventyr-turneen i 2022 i en rekke utsolgte konserter, og duoens påfølgende Pust inn, pust ut-turné i 2024 gjentok suksessen med fulle hus over hele landet . Internasjonalt har de begynt å gjøre seg bemerket; de fylte nylig Lille Vega i København og andre europeiske scener med sin “indiepop-magi” ifølge Gaffa .
Som liveartister er Didrik og Sondre kjent for å gi alt: Didrik som vokalist kommuniserer tett med publikum og byr på seg selv, mens Sondre håndterer mye av det instrumentale og elektroniske og sørger for at energinivået holder seg på topp. Ofte har de med seg en utvidet live-besetning – i 2019 hentet de inn trommeslager Kristoffer van der Pas (fra bandet Kakkmaddafakka) for å tilføre ekstra trøkk på konsertene . Samspillet mellom duoen og eventuelle gjestemusikere gjør at lydbildet live kan være enda mer organisk og rocka enn på innspilling. Publikum blir som regel tatt med på allsang på de fengende refrengene, og en KA2-konsert ender ikke sjelden i et eneste stort dansegulv.
KA2s sceneprofil balanserer det mystiske og det folkelige. De ønsker å fremstå som “tjommi” med publikum – alle skal føle seg inkludert på festen – men samtidig liker de å overraske med kunstneriske innslag og dramatiske overganger. Denne balansegangen har gjort dem til et av de mest spennende live-navnene i Norge om dagen, med et rykte for at man må oppleve KA2 live for å få hele bildet av hva duoen handler om .
Viktige samarbeid og duetter
KA2 har markert seg gjennom flere profilerte samarbeid med andre artister, både norske og internasjonale. Disse kollaborasjonene har bidratt til å utvide duoens musikalske spekter og knytte dem tettere til det øvrige musikkmiljøet. Disse samarbeidene har hjulpet duoen med å nå ut til et bredere publikum og tilfører musikken nye dimensjoner.
Låt (År) | Medvirkende artist(er) | Kommentar |
---|---|---|
Tror du at han bryr seg (2019) | Benjamin Ingrosso & Felix Sandman | Norsk versjon av svensk hit; brakte KA2 inn i Skandinavias pop-univers |
I natt (2021) | Gabrielle | Bergens-stjerneduett; forente KA2s elektronika med Gabrielles popstil |
Stopp en halv (2022) | Kjartan Lauritzen | Festlig crossover med rap og elektronisk pop; to vestlandske univers møttes |
Engler i natten (2024) | Linni | Stemningsfull elektropop-ballade med rap-innslag; viser KA2s bredde og eksperimentvilje |
Sjangeren og KA2s særpreg
Det er ikke helt rett frem å plassere KA2 i én enkelt sjangerbås. De opererer i krysningspunktet mellom pop, elektronika og indie – noen har kalt det indiepop, andre elektronisk pop, og duoen selv bruker begrepet klubbmusikk på norsk. Der mange norske artister tidligere har foretrukket engelskspråklig pop eller tradisjonell rock, er KA2 en del av en nyere bølge som synger på norsk og fletter inn impulser fra både den internasjonale EDM-scenen og den skandinaviske poptradisjonen.
I norsk sammenheng kan man si at KA2 faller inn under en bred pop/urban-paraply, men de skiller seg ut ved sin bruk av dialekt og klubbestetikk. Innen den norske popfloraen anno 2020-tallet finner vi mange soloartister innen visepop, EDM-dJs og rene rap-acts – KA2 tar elementer fra alle disse og lager sin egen hybrid. De er like mye inspirert av Bergen sitt elektronika-miljø (tenk Röyksopp-arven og moderne house) som av den lekne norskspråklige rap- og poptradisjonen som har vokst frem det siste tiåret. Denne unike cocktailen gjør at KA2 har et særpreg få andre matcher: De er edgy nok for klubbscenen, men også melodiske og «norske» nok for P3-publikummet.
Tekstmessig plasserer KA2 seg et sted mellom rølpete festmusikk og poetisk hverdagsfilosofi. Der hvor en del EDM-låter kan bli generiske med engelske tekster om «love in the club», bringer KA2 inn autentisitet ved å synge om syretrippen på Fløyen eller kjærlighetssorg i Bergens gater. Slik tar de internasjonale lydbilder og «oversetter» dem til noe nært og gjenkjennelig for et norsk publikum. Denne kombinasjonen av global sound og lokal identitet er en stor del av KA2s appell. Sammenlignet med sine samtidige, er KA2 kanskje de som tydeligst forsøker å forene indie-kred med hit-potensial – og de lykkes i stor grad med det, skal man dømme etter både streamingtall og konsertbesøk.
En annen ting som gjør KA2 unike innen sjangeren, er deres helhetlige konsept. KA2 er ikke bare musikk, men en figur – “Kato”, hele Norges tjommi – som lever i låtene og universet rundt. Dette konseptuelle grepet, inspirert av artister som igjen har alter egoer eller masker (à la Gorillaz, Daft Punk internasjonalt, eller Skambankt/Kaizers Orchestra nasjonalt), er relativt uvanlig i norsk pop på denne måten. KA2 klarer å balansere dette slik at konseptet ikke fremstår konstruert; det virker mer som en naturlig forlengelse av de to medlemmenes lekne kreativitet.
Kort fortalt
Med sin unike miks av bergensk sjarm, svevende popmelodier og pulserende elektronika har KA2 etablert seg som et friskt pust i norsk musikkliv. Didrik Thulin og Sondre Alvestad har på kort tid gått fra anonymt stueprosjekt til å bli festivalfavoritter og hitmakere, alt mens de forblir tro mot visjonen om å lage noe annerledes på eget språk. Gjennom utgivelser som Evig Eventyr og en lang rekke fengende singler, har duoen vist evne til å balansere kunstnerisk lek med kommersiell appell – noe responsen fra både kritikere, radiolyttere og konsertgjengere bekrefter.
KA2 skiller seg ut i sjangeren ved å være grenseløse: de henter like gjerne inspirasjon fra psykedelisk rock som fra moderne EDM, og de nøler ikke med å invitere med seg alt fra popstjerner til undergrunnsrappere på sine låter. Samtidig er de forankret i en trend vi ser i Norge nå, der dialekt og personlighet feires i musikken. I likhet med andre suksesser som Undergrunn og Kjartan Lauritzen har KA2 vist at det å være seg selv fullt ut – på sin egen dialekt, i sin egen stil – faktisk kan slå bredt an.
Veien videre for KA2 ser lys ut. Med 50+ millioner streams i ryggen og et nytt prosjekt under utvikling, har de allerede en lojal fanbase som venter spent. Om de fortsetter i samme spor, kan vi forvente flere eventyrlige påfunn fra hele Norges tjommi i årene som kommer. KA2 har på imponerende vis klart kunststykket å gjøre det smale bredt – og de har gjort norsk pop litt kulere og mer fargerik på veien. Som de selv proklamerer fra scenen: dette er bare begynnelsen på et evig eventyr.